Inimene võtab tuleviku-mina kui teist inimest ({{commentsTotal}})

Kas kulutada raha kohe hea-parema peale või panna tuleviku tarbeks kõrvale. Sedalaadi küsimused annavad meile võimaluse rakendada enesekontrolli või käituda selle vähesuse korral impulsiivselt. Teadlased teavad, et enesekontrolliga tegeleb ajus eesajukoor.

Nüüd selgub aga šveitsi ja saksa teadlaste uurimistööst, et enesekontrolli ja impulsiivsuse taset reguleerib ka üks teine ajukoore piirkond, mis asub natuke tagapool – oimu- ja kiirusagara piiril. Selle piirkonna kohta on teada, et see aitab asetada meid teiste inimestega suheldes nende olukorda.

Zürichi ja Düsseldorfi ülikooli teadlased eesotsas Alexander Soutscheki ja Christian Ruffiga panid katseisikud olukordadesse, kus nad pidid valima, kas saada midagi suhteliselt väikeseväärtuselist kohe kätte või saada midagi suureväärtuselist kätte hiljem. Mõnedes teistes katseolukordades oli neil aga valida, kas saada midagi ainult endale või saada seda endale natuke vähem, aga nii, et keegi teine inimene saab ka midagi.

Kui teadlased mõjutasid seejuures katseisikute oimu- ja kiirusagara piiriala magnetiliselt, nii et selle töö sai ajutiselt häiritud, siis olid katseisikud ühest küljest tulevikku mõjutavates valikutes impulsiivsemad. Teisest küljest aga isekamad teiste inimeste huve puudutavates valikutes.

Teadlased kirjutavad nüüd ajakirjas Science Advances, et mõnes mõttes tundub inimene oma tulevikku puudutavates otsustes enesekontrolli ja impulsiivsuse pingeväljas võtvat oma tulevast mina justkui ühte teist inimest, kelle huve on võimalik arvesse võtta või eirata. Loodetavasti on uurimustulemustest edaspidi ka praktilist abi, näiteks enesekontrolli treeningutel või sõltuvustest võõrutamisel.

Kuula, mis häält teevad lohukivid

Mis on lohukivid? Kuidas lohukivid seostuvad loodusmaastiku, üksteise ja muististega? Millist häält lohukivid teevad? Millist tüüpi kividega on kõige tõhusam lohke kivi sisse toksida? Kui kaua ühe lohu tegemine üldse aega võtab?

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.