Päevapilt: Eesti kunstnik teadusajakirja Nature kaanel ({{commentsTotal}})

Markus Kasemaa graafiline joonis teadusajakirja Nature esikaanel.
Markus Kasemaa graafiline joonis teadusajakirja Nature esikaanel. Autor/allikas: Markus Kasemaa/Nature

Eile ilmunud teadusajakirja Nature kaant kaunistab Eesti kunstniku Markus Kasemaa graafiline pilt.

Pilt kannab pealkirja A genetic improvisation on a world map, mis eesti keeles võiks tähendada maailmakaardi geneetiline improvisatsioon. See võtab ühtlasi kokku sellenädalase Nature teemad, milles olulisel kohal ka Eesti teadlaste rahvusvahelised uuringud.

Luca Pagani koos oma kolleegidega, kelle hulgas oli ka mitu Eesti Biokeskuse teadlast, tõestas, tänapäeva inimkond on pärit kahest erinevast Aafrika-väljarändest. Uurimisrühma sõnul on meil nüüd täiesti uus kvalitatiivne arusaam sellest, milline on inimeste evolutsiooniline ajalugu.

Senistest uurimistöödest oli teada, et anatoomiliselt moodne inimene rändas Aafrikast välja vähem kui 75 tuhat aastat tagasi. Eesti Biokeskuse direktori Mait Metspalu ja Cambridge´i ülikooli teadlase Toomas Kivisilla juhtimisel ning mitme Tartu ülikooli teadlase töö tulemusel on lisandunud veel üks, palju varasem väljaränne. Seni ei olnud teada, et inimesed lahkusid Aafrikast ka umbes 120 tuhat aastat tagasi.

Ajakirja Nature samas numbris ilmusid ka Eske Willerslevi ja David Reichi poolt juhitud kahe rahvusvahelise uurimisgrupi poolt läbi viidud ja samadele küsimustele keskenduvat uurimustööd. Kõik kolm uuringut on ühel meelel, et valdav enamus tänapäeva mitte-aafriklaste geneetilisest pagasist on pärit väljarändest, mis toimus vähem kui 75 000 aastat tagasi.

Samas, Willerslev ja Reich leiavad, et kui mõni varasem väljaränne tõesti toimuski, siis ei jätnud see genoomi pea mingit või jättis vaid väga väikese jälje. "Meie leidsime aga, et just see "väike jälg", mis hõlmab tänapäeva Paapua elanikel vähemalt 2 % nende genoomist, ongi pärit Aafrikast varem, umbes 120 000 aastat tagasi välja rännanud inimestelt," sõnas Luca Pagani, kes koos Daniel Lawsoniga ning Mait Metspaluga seda uurimissuunda juhtis.

Sellenädalase ajakirja Nature kaas:

Markus Kasemaa kunst on kaunistanud mitmeid paiku üle maailma, mida ja kus täpselt, saab vaadata allolevast videost.