Tähed saavad kahepeale kolm komplekti planeete ({{commentsTotal}})

Meie Päikesesüsteemi planeedid tiirlevad kõik ümber Päikese ühes ja samas tasapinnas. Samamoodi on enamasti lood ka teistes planeedisüsteemides, mida on avastatud teiste tähtede ümbert. Kuid nüüd on astronoomid avastanud kaks tähte, millel on kahepeale kokku kolm planeeditekkeketast.

Planeeditekkekettad on gaasi-, tolmu- ja kiviklibukettad. Algmaterjal, millest tähe ümber tiirlevad planeedid tekivad. Just sellepärast liiguvadki kõik planeedid enamasti enam-vähem ühes tasapinnas, et nad on tekkinud ühest ja samast planeeditekkekettast. Kuid nüüd vaadeldud tähtede juurde tõotab siis tulevikus tiirlema asuda kolm komplekti planeete kolmes eri tasapinnas.

Tegu on kaksiktähtedega. Mõlema tähe ümber on üks omaette planeeditekkeketas, aga lisaks jagavad kaks tähte omavahel veel kolmandat planeeditekkeketast, mis pöörleb ümber tähtede ühise massikeskme. See on midagi väga haruldast. Kolm ketast asetsevad üksteise suhtes korrapäratult, mitteparalleelselt.

Tähed on Kopenhaageni ülikooli Niels Bohri instituudi teadlaste Christian Brinchi ja Jes Jørgenseni ning nende kolleegide hinnangul umbes 100--200 tuhat aastat vanad, mistõttu on arvata, et planeediteke on neis ketastes juba ka alanud.

Teadlased vaatlesid 400 valgusaasta kaugusel asuvaid tähti Põhja-Tšiilis Atacama kõrbes paikneva rahvusvahelise teleskoobiga ALMA ja kirjutavad tulemustest ajakirjas Astrophysical Journal Letters.

Kuula, mis häält teevad lohukivid

Mis on lohukivid? Kuidas lohukivid seostuvad loodusmaastiku, üksteise ja muististega? Millist häält lohukivid teevad? Millist tüüpi kividega on kõige tõhusam lohke kivi sisse toksida? Kui kaua ühe lohu tegemine üldse aega võtab?

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.