Tähed saavad kahepeale kolm komplekti planeete ({{commentsTotal}})

Meie Päikesesüsteemi planeedid tiirlevad kõik ümber Päikese ühes ja samas tasapinnas. Samamoodi on enamasti lood ka teistes planeedisüsteemides, mida on avastatud teiste tähtede ümbert. Kuid nüüd on astronoomid avastanud kaks tähte, millel on kahepeale kokku kolm planeeditekkeketast.

Planeeditekkekettad on gaasi-, tolmu- ja kiviklibukettad. Algmaterjal, millest tähe ümber tiirlevad planeedid tekivad. Just sellepärast liiguvadki kõik planeedid enamasti enam-vähem ühes tasapinnas, et nad on tekkinud ühest ja samast planeeditekkekettast. Kuid nüüd vaadeldud tähtede juurde tõotab siis tulevikus tiirlema asuda kolm komplekti planeete kolmes eri tasapinnas.

Tegu on kaksiktähtedega. Mõlema tähe ümber on üks omaette planeeditekkeketas, aga lisaks jagavad kaks tähte omavahel veel kolmandat planeeditekkeketast, mis pöörleb ümber tähtede ühise massikeskme. See on midagi väga haruldast. Kolm ketast asetsevad üksteise suhtes korrapäratult, mitteparalleelselt.

Tähed on Kopenhaageni ülikooli Niels Bohri instituudi teadlaste Christian Brinchi ja Jes Jørgenseni ning nende kolleegide hinnangul umbes 100--200 tuhat aastat vanad, mistõttu on arvata, et planeediteke on neis ketastes juba ka alanud.

Teadlased vaatlesid 400 valgusaasta kaugusel asuvaid tähti Põhja-Tšiilis Atacama kõrbes paikneva rahvusvahelise teleskoobiga ALMA ja kirjutavad tulemustest ajakirjas Astrophysical Journal Letters.

Kaader saatest "Uudishimu tippkeskus".

Video: millal muutuvad plast ja nanoosad kasulikuks ja millal ohtlikuks

„See on jah huvitav, et kui me räägime juuspeenest ja selle all me mõtleme midagi, mis on hästi peenikene, siis tegelikult saab palju peenemaks minna,“ märgib Andres Krumme, Tallinna tehnikaülikooli polümeeride tehnoloogia professor. Õigustatult tekib küsimus, miks ülipeenike on parem kui lihtsalt peenike?