Nobeli keemiapreemia pälvisid molekulaarmasina loojad ({{commentsTotal}})

Tänavuse Nobeli keemiapreemia pälvisid kolmapäeval Prantsuse teadlane Jean-Pierre Sauvage, britt J Fraser Stoddart ja hollandlane Bernard Feringa maailma väikseimate masinate, molekulaarmasinate väljatöötamise eest.

Laureaadid jagavad omavahel kaheksa miljonit krooni (831 000 eurot) kontrollitava liikumisega molekulide konstrueerimise ja sünteesimise eest. Need molekulid võivad energia lisamisel täita etteantud, ülesandeid, teatas Rootsi teaduste akadeemia.

Akadeemia sõnul saab molekulaarmasinaid kõige tõenäolisemalt kasutada uute materjalide, sensorite ja energiasalvestussüsteemide arendamisel.

Varem sel nädalal kuulutati välja Nobeli füüsika- ja meditsiiniauhinna võitjad. Reedel tehakse teatavaks, kes on pälvinud tänavuse rahupreemia. Majandus- ja kirjandusauhinna laureaadi selguvad järgmisel nädalal.

Auhinnad antakse üle 10. detsembril selle asutaja Alfred Nobeli surma 120. aastapäeval.

Allikas: BNS

kõik eesti teaduse hindamisraportist
Inimesed hukkuvad äikesetormide tõttu lõppkokkuvõttes siiski suhteliselt harva.

"Pealtnägija" otsis üles välgutabamuse saanud eestlased

Välk on hirmutanud ja lummanud inimesi aegade algusest. Vanarahvas uskus, et välgu läbi kõneleb jumal või siis hoopis vanapagan. Teadlaste sõnul sünnitas välk elu maal, kui lõi ürgpuljongisse, ja andis inimesele tule. Eestit suve lõpus tabanud äikesetormide valguses otsustas "Pealtnägija" üles otsida need harukordsed inimesed, kes said välgutabamuse ja jäid ellu.

Maa kuult vaadatuna.

Maad võib avastada mitmelt eksoplaneedilt

Mida küll eksoplaneetide asukad maakerast arvavad? Kas nad tunnustavad näiteks meie IT-alaseid saavutusi või hoopis naeravad meie rumalate turvaaukude üle? Selleks, et nad üldse midagi arvama saaksid hakata, peavad nad kõigepealt muidugi üldse teada saama, et maakera on olemas.