Meie galaktikaharu on arvatust suurem ({{commentsTotal}})

Meie galaktika, Linnutee, on spiraalne galaktika. Selle keskmest keerdub laiali neli suurt spiraaharu, mis sisaldavad kõik tohutul hulgal tähti. Kuid on ka väiksemaid harusid ja neist ühes, mis kannab nime Kohalik Haru, asub ka maakera koos Päikese ja kõigi inimestega. Nüüd on teadlased avastanud, et see on ikka omajagu suurem, kui seni arvatud.

Mark Reid Ameerika Ühendriikidest Harvard-Smithsoniani astrofüüsika keskusest ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Science Advances, et Kohalik Haru on nende arvutuste põhjal 20 000 valgusaasta pikkune ehk seniarvatust lausa neli korda pikem. Suurtest spiraalharudest on see aga ikka omajagu väiksem.

Reid ja kolleegid analüüsisid tulemuse saamiseks Kohalikust Harust pärinevat raadiolainelist kiirgust, mida on mõõtnud Ameerika Ühendriikides asuv kümnest mõõteandmest koosnev süsteem nimega Very Long Baseline Array.

Teadmine, et meie kohalik Linnutee haru pole mitte nii väike, kui seni arvatud, aitab võibolla mõnelgi meist end veidi tähtsamana tunda, kuid teadlastel on ikka hea meie Galaktika ehitust teada võimalikult täpselt.

Pühapäeval Vikerraadios kell 17.05 eetrisse minevas saates ''Labor'' tuleb samuti juttu Galaktika ehitusest. Astronoom Indrek Kolka räägib, mis tulemuseni on jõudnud kosmoseteleskoop Gaia oma galaktika tähtede kaardistamise töös. Geenistatistik Krista Fischer lahkab aga teadlase kommentaaris müütide ja teaduse vahelisi seoseid.

Kuula, mis häält teevad lohukivid

Mis on lohukivid? Kuidas lohukivid seostuvad loodusmaastiku, üksteise ja muististega? Millist häält lohukivid teevad? Millist tüüpi kividega on kõige tõhusam lohke kivi sisse toksida? Kui kaua ühe lohu tegemine üldse aega võtab?

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.