Meie galaktikaharu on arvatust suurem ({{commentsTotal}})

Meie galaktika, Linnutee, on spiraalne galaktika. Selle keskmest keerdub laiali neli suurt spiraaharu, mis sisaldavad kõik tohutul hulgal tähti. Kuid on ka väiksemaid harusid ja neist ühes, mis kannab nime Kohalik Haru, asub ka maakera koos Päikese ja kõigi inimestega. Nüüd on teadlased avastanud, et see on ikka omajagu suurem, kui seni arvatud.

Mark Reid Ameerika Ühendriikidest Harvard-Smithsoniani astrofüüsika keskusest ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Science Advances, et Kohalik Haru on nende arvutuste põhjal 20 000 valgusaasta pikkune ehk seniarvatust lausa neli korda pikem. Suurtest spiraalharudest on see aga ikka omajagu väiksem.

Reid ja kolleegid analüüsisid tulemuse saamiseks Kohalikust Harust pärinevat raadiolainelist kiirgust, mida on mõõtnud Ameerika Ühendriikides asuv kümnest mõõteandmest koosnev süsteem nimega Very Long Baseline Array.

Teadmine, et meie kohalik Linnutee haru pole mitte nii väike, kui seni arvatud, aitab võibolla mõnelgi meist end veidi tähtsamana tunda, kuid teadlastel on ikka hea meie Galaktika ehitust teada võimalikult täpselt.

Pühapäeval Vikerraadios kell 17.05 eetrisse minevas saates ''Labor'' tuleb samuti juttu Galaktika ehitusest. Astronoom Indrek Kolka räägib, mis tulemuseni on jõudnud kosmoseteleskoop Gaia oma galaktika tähtede kaardistamise töös. Geenistatistik Krista Fischer lahkab aga teadlase kommentaaris müütide ja teaduse vahelisi seoseid.