Universum paisub igas suunas ühtemoodi ({{commentsTotal}})

Kosmoloogidel pole muretsemiseks põhjust. Maailmaruum paisub ühtlaselt. Ükski koht ei veni rohkem välja kui teised. Universumi arenemise senised üldised mudelid jäävad kehtima.

Briti teadlased on uurinud hoolega Suure Paugu kogu ilmaruumi täitvat õrna järelkuma, kosmilist mikrolainetaustkiirgust. Nad ei leidnud sealt ühtegi märki sellest, et universumi paisumine oleks ebaühtlane või et maailmaruum tervikuna pöörleks. See toetab ka kosmoloogide seniseid eeldusi, ehkki Einsteini relatiivsusteooria järgi võiks ruum paisuda ka korrapäratult või tervikuna pöörelda.

Daniela Saadeh Londoni ülikooli kolledžist ja ta kolleegid väidavad, et nende uuring on ühtlase paisumise eelduse seni kõige usaldusväärsem tõendus.

Saadeh ja ta kolleegid analüüsisid Euroopa Kosmoseagentuuri satelliidi Planck aastatel 2009—2013 tehtud taustkiirguse mõõtmisi. Nad koostasid ka arvutimudeli, mis näitas, milline võiks olla taustkiirgus väga mitmesuguste ebaühtlaste paisumiste või pöörlemise puhul ja tõdesid, et seesugused arvutustulemused ei lähe tegelike vaatlustulemustega kokku. Mudelil oli päris palju tööd, sest paisumise ebaühtlus võib avalduda väga mitmesugusel viisil ja kõigi nende viisidega püüti ka arvestada.

Päris täielikult ei saa ebaühtluse ilmnemist tõenäoliselt kunagi välistada, kuid nagu autorid ajakirjas Physical Review Letters kirjutavad, on võimalus, et universum siiski mõnda paisumissuunda teistele eelistab, ainult üks 121 tuhande vastu.

Puuviljad võisid anda hoogu primaatide aju suurenemisele

Inimeste eellaste ja teiste primaatide ajumaht hakkas kasvama puuviljarikka toidusedeli toel, selgub kümneid primaate hõlmanud uuringust. Ajukoore suurust indiviidi ümbritseva sotsiaalse rühmaga seostav Robin Dunbar peab tööd näiteks halvasti tehtud eeltööst.

Psühholoog: sobimatu õpikeskkond tekitab koolinoortes depressiooni

Märtsi-aprilli Horisondile antud intervjuus viitab Tallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse teadur Grete Arro, et tänasel koolisüsteemil on oma roll selles, miks 12–19-aastased Eesti noored tarvitavad rohkem kui eales varem rahusteid ja antidepressante.

WMO: maailma kimbutavad jätkuvalt äärmuslikud ilmaolud

Möödunud aasta läks ajalukku rekordilise õhutemperatuuri, erakordselt väikese merejää ulatuse ning enneolematult kiire süsinikdioksiidi suhtelise sisalduse tõusuga, näitab Maailma Meteoroloogia Organisatsiooni raport. Aastat vürtsitasid mitmed äärmuslikud ilmaolud.