Universum paisub igas suunas ühtemoodi ({{commentsTotal}})

Kosmoloogidel pole muretsemiseks põhjust. Maailmaruum paisub ühtlaselt. Ükski koht ei veni rohkem välja kui teised. Universumi arenemise senised üldised mudelid jäävad kehtima.

Briti teadlased on uurinud hoolega Suure Paugu kogu ilmaruumi täitvat õrna järelkuma, kosmilist mikrolainetaustkiirgust. Nad ei leidnud sealt ühtegi märki sellest, et universumi paisumine oleks ebaühtlane või et maailmaruum tervikuna pöörleks. See toetab ka kosmoloogide seniseid eeldusi, ehkki Einsteini relatiivsusteooria järgi võiks ruum paisuda ka korrapäratult või tervikuna pöörelda.

Daniela Saadeh Londoni ülikooli kolledžist ja ta kolleegid väidavad, et nende uuring on ühtlase paisumise eelduse seni kõige usaldusväärsem tõendus.

Saadeh ja ta kolleegid analüüsisid Euroopa Kosmoseagentuuri satelliidi Planck aastatel 2009—2013 tehtud taustkiirguse mõõtmisi. Nad koostasid ka arvutimudeli, mis näitas, milline võiks olla taustkiirgus väga mitmesuguste ebaühtlaste paisumiste või pöörlemise puhul ja tõdesid, et seesugused arvutustulemused ei lähe tegelike vaatlustulemustega kokku. Mudelil oli päris palju tööd, sest paisumise ebaühtlus võib avalduda väga mitmesugusel viisil ja kõigi nende viisidega püüti ka arvestada.

Päris täielikult ei saa ebaühtluse ilmnemist tõenäoliselt kunagi välistada, kuid nagu autorid ajakirjas Physical Review Letters kirjutavad, on võimalus, et universum siiski mõnda paisumissuunda teistele eelistab, ainult üks 121 tuhande vastu.

Andmeanalüüs: mees- või naisülemus – kumb on parem?

Kas eestlaste seas mõjutab arvamust oma ülemusest ülemuse sugu? Ülemuse omadused on olulised iga töötaja jaoks ja on tähtis, et jagatakse sarnaseid väärtushinnanguid. Erinevused võivad olla tingitud ka soost – kas see vastas tõele ka 2010. aastal? Seda uurisid Tartu ülikooli tudengid analüüsides sotsiaalteaduslikke andmeid.

Lasteaiaõpetajad peavad õpetust lapsekeskseks, kuid uuring näitab muud

Kuigi lasteaiaõpetajad on enda sõnul omaks võtnud 2008. aastal jõustunud õppekavas välja toodud lapsekeskse kasvatuse põhimõtted, ei lähe see kokku vaatlejate arvamusega, selgub värskelt kaitstud doktoritööst.