Gaia koostas Linnutee tähekaardi ({{commentsTotal}})

Kosmoseobservatoorium Gaia on avalikkuse ette toonud oma esimese suure taevakaardi. Kaardile on märgitud meie Linnutee galaktika tähtede asukohti. Kui kaart päris valmis saab, on sellel tervelt miljard tähte.

Sedavõrd mahukast ja täpsest kaardist on palju kasu Linnutee ehituse ja arenguloo paremal tundmaõppimisel. Tähtede asukohtade järgi loodavad teadlased paremini hinnata ka seda, kuhu võiks Linnutees täpsemalt koondunud ka mõistatuslik tumeaine.

Kuid Gaial on ka muid ülesandeid peale Linnutee tähtede kaardistamise. Sellest loodetakse palju abi ka Päikesesüsteemi-väliste planeetide – eksoplaneetide – avastamisel. Kuid see kaardistab ka meie oma Päikesesüsteemis tuhandete taevakehade asukohti.

Need on peamiselt asteroidid Päikesesüsteemi peamises asteroidide vööndis Marsi ja Jupiteri orbiidi vahel. Kuid kaardile saavad ka tuhanded Maa-lähedased asteroidid, millest võib karta, et need kukuvad kunagi mingi tõenäosusega ka Maale. Kui Gaia mõne seninägematu asteroidi avastab, teatab see sellest maapealsetele observatooriumitele, kus siis astronoomid asteroidi uurivad ja selle ohtlikkuse määra täpsemalt kindlaks teevad.

Lääneriikide tarbimise mõjul sureb Aasias kümneid tuhandeid inimesi

Ainuüksi Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide jaoks mõeldud kaupade tootmisel tekkiv õhureostus viib Hiinas igal aastal enam kui 108 000 inimese enneaegse surmani. Kokku nõuab rahvusvahelisest kaubandusest tingitud õhureostus aastas enam kui 750 000 elu.

Metsad mõjutavad nii kohalikku kui üleilmset kliimat

Metsad täidavad planeedi jahutamisel mitmekülgset rolli ja ei piirdu ainult süsinikdioksiidi talletamisega.

Suur MeeMa uuring: Eestis on ühiskonnarühmade eristumine süvenenud

Tartu ülikooli ühiskonnateadlased panid kaante vahele kaheteistkümne aasta pikkuse esindusliku uuringu “Mina. Maailm. Meedia” (lühidalt MeeMa) tulemused. Üks nende peamisi järeldusi on, et viimasel paarikümnel aastal on Eestis süvenenud ühiskonnarühmade eristumine ning ühiskond on muutunud kahekiiruseliseks: ühtede inimrühmade jaoks aeg kiireneb, teiste jaoks aeglustub.