Gaia koostas Linnutee tähekaardi ({{commentsTotal}})

Kosmoseobservatoorium Gaia on avalikkuse ette toonud oma esimese suure taevakaardi. Kaardile on märgitud meie Linnutee galaktika tähtede asukohti. Kui kaart päris valmis saab, on sellel tervelt miljard tähte.

Sedavõrd mahukast ja täpsest kaardist on palju kasu Linnutee ehituse ja arenguloo paremal tundmaõppimisel. Tähtede asukohtade järgi loodavad teadlased paremini hinnata ka seda, kuhu võiks Linnutees täpsemalt koondunud ka mõistatuslik tumeaine.

Kuid Gaial on ka muid ülesandeid peale Linnutee tähtede kaardistamise. Sellest loodetakse palju abi ka Päikesesüsteemi-väliste planeetide – eksoplaneetide – avastamisel. Kuid see kaardistab ka meie oma Päikesesüsteemis tuhandete taevakehade asukohti.

Need on peamiselt asteroidid Päikesesüsteemi peamises asteroidide vööndis Marsi ja Jupiteri orbiidi vahel. Kuid kaardile saavad ka tuhanded Maa-lähedased asteroidid, millest võib karta, et need kukuvad kunagi mingi tõenäosusega ka Maale. Kui Gaia mõne seninägematu asteroidi avastab, teatab see sellest maapealsetele observatooriumitele, kus siis astronoomid asteroidi uurivad ja selle ohtlikkuse määra täpsemalt kindlaks teevad.