Gaia koostas Linnutee tähekaardi ({{commentsTotal}})

Kosmoseobservatoorium Gaia on avalikkuse ette toonud oma esimese suure taevakaardi. Kaardile on märgitud meie Linnutee galaktika tähtede asukohti. Kui kaart päris valmis saab, on sellel tervelt miljard tähte.

Sedavõrd mahukast ja täpsest kaardist on palju kasu Linnutee ehituse ja arenguloo paremal tundmaõppimisel. Tähtede asukohtade järgi loodavad teadlased paremini hinnata ka seda, kuhu võiks Linnutees täpsemalt koondunud ka mõistatuslik tumeaine.

Kuid Gaial on ka muid ülesandeid peale Linnutee tähtede kaardistamise. Sellest loodetakse palju abi ka Päikesesüsteemi-väliste planeetide – eksoplaneetide – avastamisel. Kuid see kaardistab ka meie oma Päikesesüsteemis tuhandete taevakehade asukohti.

Need on peamiselt asteroidid Päikesesüsteemi peamises asteroidide vööndis Marsi ja Jupiteri orbiidi vahel. Kuid kaardile saavad ka tuhanded Maa-lähedased asteroidid, millest võib karta, et need kukuvad kunagi mingi tõenäosusega ka Maale. Kui Gaia mõne seninägematu asteroidi avastab, teatab see sellest maapealsetele observatooriumitele, kus siis astronoomid asteroidi uurivad ja selle ohtlikkuse määra täpsemalt kindlaks teevad.

Lida Ajeri koobas.Lida Ajeri koobas.
Nüüdisinimesed jõudsid Kagu-Aasiasse arvatust tuhandeid aastaid varem

"Ta nimetas seda kohta Lida Ajeriks. Kõlab meeldejäävalt, eks pole? Kuid kohalikus keeles tähendab see "vesikeelt". Tead, kui paljusid koopaid nad seal niimoodi nimetavad?" küsis Macquarie ülikooli paleontoloog Kira Westaway retooriliselt. Mõnikord tähendab suurte loodusteadlaste jälgedes käimine sõna otseses mõttes päevade kaupa džunglites trampimist. Teisalt aitab see lahendada aeg-ajalt enam kui 120 aasta vanuseid mõistatusi.

Isegi ateistid peavad oma kaasmõtlejaid usklikest amoraalsemateks

Ateistid on ebamoraalsed ja neid ei saa usaldada. Nii arvavad 13 eriilmelises ühiskonnas tehtud uuringu põhjal isegi ateistid ise. Tulemused viitavad, et ateistide suhtes tuntavad eelarvamused on paljudes maailma riikides sügavalt ühiskonda juurdunud.

Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.
Uued soovitused: laste ekraaniaja piiramisest enam ei piisa

Sõpradega suhtlemine algab hommikul veel enne kui voodist tõustud ning lõppeb viimase asjana kui nutitelefon pannakse öökapile või padja alla. Nende kahe hetke vahele jääb terve hulk väga mitmekülgseid suhtlemise, aga ka üksiolemise viise internetis. Nii võiks võtta kokku laste meediauurija Sonia Livingstone'i ja tema kolleegi Alicia Blum-Rossi viimase uuringu tulemused ja soovitused.

600 eesti eaka veri aitab arendada vananemist pidurdavat ravimit

Meie veres on biomarkerid, mis annavad viis või isegi kümme aastat varem märku organismi vananemisest, n-ö suremisprotsessi algusest. Mis oleks, kui suudaksime seda protsessi edasi lükata ehk pidurdada vananemist? Me ei tea, mis siis täpselt oleks, küll aga on USA idufirma liikunud Eesti Geenivaramu teadlaste abiga sammu sellele lähemale.