Astronoomid avastasid kummitusliku tumegalaktika   ({{commentsTotal}})

Astronoomid on avastanud galaktika, mis koosneb peaaegu täielikult ainult tumedast ainest. Tumeaine on mõistatusliku olemusega ollus, mida universumis ongi rohkem kui tavalist, nähtavat ainet, aga millest me midagigi teame üksnes tema gravitatsioonilise mõju järgi tavalisele ainele.

Pieter van Dokkum Ameerika Ühendriikide Yale'i ülikoolist ja ta kolleegid tuvastasidki meile suhteliselt lähedal, umbes 300 miljoni valgusaasta kaugusel asuva galaktika suure tumeaine sisalduse selle järgi, et galaktika suhteliselt vähesed tähed tiirlevad galaktika keskme ümber nõnda suurel kiirusel, et selle jaoks ei ole muud seletust kui suure hulga varjatud aine olemasolu.

Van Dokkum ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Astrophysical Journal Letters, et galaktika, millele on nimeks pandud Dragonfly 44 ehk Kiil 44, siis putuka, mitte laevaosa järgi, koosneb tumedast ainest tervelt 99,99 protsendi ulatuses. Iseenesest on galaktika kogumass umbes samasugune kui meie Linnuteelgi, aga tähti on seal umbes sada korda vähem. Tegelikult on tumeaine-galaktikaid avastatud varemgi, aga need on kõik olnud Kiil 44st umbes kümme tuhat korda väiksemad.

Van Dokkum ja ta kaaslased vaatlesid põhjataevas Berenike Juuste tähtkujus asuvat Kiil 44 Hawaii saartel asuvate Kecki ja Gemini observatooriumi teleskoopidega. Nüüd loodavad astronoomid avastada suuri tumeaine galaktikaid meile veelgi lähemalt. Loodetavasti aitab selliste galaktikate lähem tundmaõppimine lõpuks mõista, mis see tumeaine siis õigupoolest üldse on.

Lääneriikide tarbimise mõjul sureb Aasias kümneid tuhandeid inimesi

Ainuüksi Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide jaoks mõeldud kaupade tootmisel tekkiv õhureostus viib Hiinas igal aastal enam kui 108 000 inimese enneaegse surmani. Kokku nõuab rahvusvahelisest kaubandusest tingitud õhureostus aastas enam kui 750 000 elu.

Metsad mõjutavad nii kohalikku kui üleilmset kliimat

Metsad täidavad planeedi jahutamisel mitmekülgset rolli ja ei piirdu ainult süsinikdioksiidi talletamisega.

Suur MeeMa uuring: Eestis on ühiskonnarühmade eristumine süvenenud

Tartu ülikooli ühiskonnateadlased panid kaante vahele kaheteistkümne aasta pikkuse esindusliku uuringu “Mina. Maailm. Meedia” (lühidalt MeeMa) tulemused. Üks nende peamisi järeldusi on, et viimasel paarikümnel aastal on Eestis süvenenud ühiskonnarühmade eristumine ning ühiskond on muutunud kahekiiruseliseks: ühtede inimrühmade jaoks aeg kiireneb, teiste jaoks aeglustub.