Kanadasse kukkunud kivi tuli Kuiperi vööndist ({{commentsTotal}})

Möödunud sajandi viimasel aastal sööstis Kanada kohal üle taeva tulekera, jagunes sadadeks tükkideks ja pudenes kiviklibuna Briti Columbia provintsi põhjapiiril asuva Tagishi järve jääle. Nüüd nähtub teadlaste uuringust, et tegu võib olla esimeste teadaoleva meteoriidiga, mis pärineb Päikesesüsteemi kaugetelt äärealadelt.

Tavaliselt on Maale langevad kosmosekivid pärit Marsi ja Jupiteri vahel asuvast asteroidivööndist. Aasta 2000 jaanuaris alla sadanud Tagishi järve meteoriit näeb neist aga üsna erinev välja. See on David Vokrouhlicky Prahast Karli ülikoolist ja mõned ta kolleegid viinud mõttele, et haruldane kosmoserändur on meile saabunud hoopis Neptuuni-tagusest Kuiperi vööndist, kus tiirutab samuti ringi suur hulk pisemaid taevakehakesi.

Vokrouhlicky ja ta mõttekaaslased kirjutavad ajakirjas Astronomical Journal, et kunagi väga ammustel aegadel võis selle kosmosekivi Kuiperi vööndist oma gravitatsioonijõuga välja paisata Päikesesüsteemi hüpoteetiline viies suur gaasplaneet, mis hiljem ise Päikesesüsteemist välja lennutati. Ja juhtus nii, et mitu miljardit aastat hiljem, 20. sajandi viimasel aastal langes see kivi lõpuks väikeste tükkidena Kanada järvejääle.