Õietolmuallergia võib mõjutada mälu ({{commentsTotal}})

Heinanohu võib meie ajus esile kutsuda muutusi.
Heinanohu võib meie ajus esile kutsuda muutusi. Autor/allikas: Mislav Marohnić/Creative Commons

Nohune nina ja sügelev kurk taimede õitsemise ajal teevad paljudele allergikutele häda. Nüüd on aga teadlased märganud, et õietolmuallergia võib mõjutada ka inimeste ajus toimuvat.

Ajakirjas Frontiers in Cellular Neuroscience avaldatud uuringu tarbeks tehti katseid hiirte peal. Nende hiirte ajudes, kes puutusid kokku heinanohu tekitava allergeeni ehk õietolmuga, moodustus rohkem neuroneid kui kontrollgrupi hiirtel.

Teadlasrühm uuris täpsemalt hipokampust, organit mis tegeleb emotsioonide, ruumitaju ja informatsiooni salvestamisega lühiajalisest mälust pikaajalisse mällu.

Kuna õietolmuga kokku puutunud hiirtel näis allergilise reaktsiooni ajal toimuvad hipokampuses muutused ehk tekkis oluliselt rohkem neuroneid, tekitas see teadlastes küsimuse, kas õietolmuallergia võib mõjutada allergikute mälu?

Neuronite teket ja toimimist seostatakse aju immuunrakkude, täpsemalt närvisüsteemi koe rakkude mikrogliiadega.

Erinevalt närvirakkudest liiguvad mikrogliia rakud ringi. Need jälgivad aju sisekeskkonda ning sooritavad vajaduse korral fagotsütoosi. Aju trauma või põletiku korral mikrogliia rakud jagunevad ning vahendavad vajalikke kaitsefunktsioone.

Sellest uuringust tuli aga välja, et kui tekib allergiline reaktsioon, mis on mark immuunsüsteemi aktiveerumisest, siis aju immuunsüsteemis tekitab see vastupidise reaktsiooni: mikrokliiarakud deaktiveeritakse ehk nende tegevus väheneb.

See tuli teadlastele üllatusena, sest mõnes varasemas uuringus on täheldatud, et näiteks bakterinfektsiooni korral mikrogliia rakud hoopis aktiveeruvad.

Teada on, et bakterinfektsiooni ja allergilise reaktsiooni korral aktiveeruvad inimese immuunsüsteemi erinevad osad ning kutsuvad esile erineva reaktsiooni.

Näiteks teada, et pähkli- ja õietolmuallergia puhul on tegu evolutsioonilise jäänukiga, kus meie immuunsüsteem reageerib pähklites ja õietolmus sisalduvatele valkudele, mis sarnanevad teatud parasiitide valkudega.

Värske uuring toob aga välja, et allergiline reaktsioon tekitab omakorda meie ajus immuunsüsteemi toimimist viisil, millel võivad olla tagajärjed meie mälule. Milline see mõju täpselt on, vajab veel uurimist.

Lida Ajeri koobas.Lida Ajeri koobas.
Nüüdisinimesed jõudsid Kagu-Aasiasse arvatust tuhandeid aastaid varem

"Ta nimetas seda kohta Lida Ajeriks. Kõlab meeldejäävalt, eks pole? Kuid kohalikus keeles tähendab see "vesikeelt". Tead, kui paljusid koopaid nad seal niimoodi nimetavad?" küsis Macquarie ülikooli paleontoloog Kira Westaway retooriliselt. Mõnikord tähendab suurte loodusteadlaste jälgedes käimine sõna otseses mõttes päevade kaupa džunglites trampimist. Teisalt aitab see lahendada aeg-ajalt enam kui 120 aasta vanuseid mõistatusi.

Isegi ateistid peavad oma kaasmõtlejaid usklikest amoraalsemateks

Ateistid on ebamoraalsed ja neid ei saa usaldada. Nii arvavad 13 eriilmelises ühiskonnas tehtud uuringu põhjal isegi ateistid ise. Tulemused viitavad, et ateistide suhtes tuntavad eelarvamused on paljudes maailma riikides sügavalt ühiskonda juurdunud.

Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.
Uued soovitused: laste ekraaniaja piiramisest enam ei piisa

Sõpradega suhtlemine algab hommikul veel enne kui voodist tõustud ning lõppeb viimase asjana kui nutitelefon pannakse öökapile või padja alla. Nende kahe hetke vahele jääb terve hulk väga mitmekülgseid suhtlemise, aga ka üksiolemise viise internetis. Nii võiks võtta kokku laste meediauurija Sonia Livingstone'i ja tema kolleegi Alicia Blum-Rossi viimase uuringu tulemused ja soovitused.

600 eesti eaka veri aitab arendada vananemist pidurdavat ravimit

Meie veres on biomarkerid, mis annavad viis või isegi kümme aastat varem märku organismi vananemisest, n-ö suremisprotsessi algusest. Mis oleks, kui suudaksime seda protsessi edasi lükata ehk pidurdada vananemist? Me ei tea, mis siis täpselt oleks, küll aga on USA idufirma liikunud Eesti Geenivaramu teadlaste abiga sammu sellele lähemale.