Õietolmuallergia võib mõjutada mälu ({{commentsTotal}})

Heinanohu võib meie ajus esile kutsuda muutusi. Autor: Mislav Marohnić/Creative Commons

Nohune nina ja sügelev kurk taimede õitsemise ajal teevad paljudele allergikutele häda. Nüüd on aga teadlased märganud, et õietolmuallergia võib mõjutada ka inimeste ajus toimuvat.

Ajakirjas Frontiers in Cellular Neuroscience avaldatud uuringu tarbeks tehti katseid hiirte peal. Nende hiirte ajudes, kes puutusid kokku heinanohu tekitava allergeeni ehk õietolmuga, moodustus rohkem neuroneid kui kontrollgrupi hiirtel.

Teadlasrühm uuris täpsemalt hipokampust, organit mis tegeleb emotsioonide, ruumitaju ja informatsiooni salvestamisega lühiajalisest mälust pikaajalisse mällu.

Kuna õietolmuga kokku puutunud hiirtel näis allergilise reaktsiooni ajal toimuvad hipokampuses muutused ehk tekkis oluliselt rohkem neuroneid, tekitas see teadlastes küsimuse, kas õietolmuallergia võib mõjutada allergikute mälu?

Neuronite teket ja toimimist seostatakse aju immuunrakkude, täpsemalt närvisüsteemi koe rakkude mikrogliiadega.

Erinevalt närvirakkudest liiguvad mikrogliia rakud ringi. Need jälgivad aju sisekeskkonda ning sooritavad vajaduse korral fagotsütoosi. Aju trauma või põletiku korral mikrogliia rakud jagunevad ning vahendavad vajalikke kaitsefunktsioone.

Sellest uuringust tuli aga välja, et kui tekib allergiline reaktsioon, mis on mark immuunsüsteemi aktiveerumisest, siis aju immuunsüsteemis tekitab see vastupidise reaktsiooni: mikrokliiarakud deaktiveeritakse ehk nende tegevus väheneb.

See tuli teadlastele üllatusena, sest mõnes varasemas uuringus on täheldatud, et näiteks bakterinfektsiooni korral mikrogliia rakud hoopis aktiveeruvad.

Teada on, et bakterinfektsiooni ja allergilise reaktsiooni korral aktiveeruvad inimese immuunsüsteemi erinevad osad ning kutsuvad esile erineva reaktsiooni.

Näiteks teada, et pähkli- ja õietolmuallergia puhul on tegu evolutsioonilise jäänukiga, kus meie immuunsüsteem reageerib pähklites ja õietolmus sisalduvatele valkudele, mis sarnanevad teatud parasiitide valkudega.

Värske uuring toob aga välja, et allergiline reaktsioon tekitab omakorda meie ajus immuunsüsteemi toimimist viisil, millel võivad olla tagajärjed meie mälule. Milline see mõju täpselt on, vajab veel uurimist.

Lääneriikide tarbimise mõjul sureb Aasias kümneid tuhandeid inimesi

Ainuüksi Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide jaoks mõeldud kaupade tootmisel tekkiv õhureostus viib Hiinas igal aastal enam kui 108 000 inimese enneaegse surmani. Kokku nõuab rahvusvahelisest kaubandusest tingitud õhureostus aastas enam kui 750 000 elu.

Metsad mõjutavad nii kohalikku kui üleilmset kliimat

Metsad täidavad planeedi jahutamisel mitmekülgset rolli ja ei piirdu ainult süsinikdioksiidi talletamisega.

Suur MeeMa uuring: Eestis on ühiskonnarühmade eristumine süvenenud

Tartu ülikooli ühiskonnateadlased panid kaante vahele kaheteistkümne aasta pikkuse esindusliku uuringu “Mina. Maailm. Meedia” (lühidalt MeeMa) tulemused. Üks nende peamisi järeldusi on, et viimasel paarikümnel aastal on Eestis süvenenud ühiskonnarühmade eristumine ning ühiskond on muutunud kahekiiruseliseks: ühtede inimrühmade jaoks aeg kiireneb, teiste jaoks aeglustub.