Edetabelite lõks – kuidas mõõta ülikoole? ({{commentsTotal}})

Praeguste kõrgharidusõppe lõpetamise mustrite jätkumisel alaneb järgmiste põlvkondade haridustase.
Praeguste kõrgharidusõppe lõpetamise mustrite jätkumisel alaneb järgmiste põlvkondade haridustase. Autor/allikas: http://i.dawn.com

Shanghai, QS ja THE – need on kolm olulisimat märksõna, mis panevad ülikoolide kommunikatsioonitöötajad ja juhtkonnad kõrvu kikitama. Miks? Sest need reastavad ülikoolid paremusjärjestusse. Aga kui mõistlik see tegelikult on?

Academic Ranking of World Universities (ARWU) ehk laiemalt tuntud kui Shanghai edetabel, QS Univeristy Ranking edetabel ja THE ehk Times Higher Education edetabel – need kolm edetabelit pannakse igal aastal kokku kümnete eriilmeliste kriteeriumide alusel.

Ülikoolidele on see nagu kvaliteedi mõõdupuu, kuid neid paremusjärjestusi on küllalt lihtne väärkasutada, eriti kui neisse suhtuda kriitikavabalt, ning seda tuleb üha sagedamini ja laiahaardelisemalt ette.

Näiteks QSi puhul on üks olulisimaid hindamiskriteeriume maine, mille hindamine omakorda on väga subjektiivne. Maine on jällegi välistudengite küsitluste järgi üks olulisemaid kriteeriume ülikooli valikul.

Sellest lähtuvalt Esitati täna Euroopa suurimal teadusfoorumil ESOF küsimus, kas maailm vajab uusi aluseid, mille alusel ülikoole hinnata?

Ellen Hazelkorn, Iirimaa teadusnõukogu liige ja poliitikakujundaja rääkis, et tarvidus on mõõdikute järele, mis suudaks järjestada ülikoole maailmas, on jätkuvalt olemas. Tarvis on aga küsida, kas need hindamiskriteeriumid mõõdavad tegelikult seda, milline see ülikool on või koolutavad ülikoolid end vastavalt sellele, kuidas edetabelis parem välja näha.

Edetabel kui omaette eesmärk

THE edetabel sedastab, et nende järjestus on 2004. aastast abiks poliitikakujundajatele, tudengitele ja ülikoolidele abimeheks otsuste tegemisel.

“Saada edetabelis järjestatud on olulisem kui mitte saada järjestatud. Seda, kas hindamine on korrekte või mitte, pole sealjuures oluline,” kirjeldas Hazelkorn.

Ülikoolide hindamine on aga oluline osa poliitikakujundamisest riiklikul tasandil, välistudengid vaatavad seda ülikooli valides, iseäranis seeõttu, et ülikoolide riikide rahvusvahelises turunduses kasutatakse seda väga tugevalt ära. Kõrge hindega ülikoolid meelitavad ligi teadlikku karjääri kujundavaid (tipp)teadlasi.

Ülikoolide koolutamine edetabli järgi

See võib mõjutada ja ülikooli sisestruktuuri vastavalt sellele, millise struktuuri alusel hindamisel punkte juurde saada.

Sageli aetakse sassi see, mida edetabelid tegelikult mõõdavad, tõi Hazelkorn välja.

Mida tegelikult me mõõdame, kui võtame ülikooli hindamisel arvesse näiteks tudengite arvu, küsib Hazelkorn. Ta tõi näiteks USA, mille ülikoole on maailma parima 20 ülikooli hulgas üle poole. Selle järgi võiks ju öelda, et tegu on maailma parima ülikooliriigiga.

Kuid nende tippülikoolide tudengite arv on kõigist USA tudengitest ligikaudu 2,5 protsenti. Seega esindavad need vaid tilka meres ning selle järgi ei saa teha järeldusi, või veel vähem kujundada seadusandlust või poliitikat selle järgi kogu riigile.

Arutelu käigus tuli välja näiteks see, et sarnaselt Eestile on ka Ühendkuningiiri ja mitme teise Euroopa riigi ülikoolid tegemas struktuurireforme ning üsna tihti tuuakse täiesti ausalt selle põhjusena välja konkurentsivõime tõstmine ja kommertsialiseerumine.

John Green on alternatiivse edetabeli mudeli eestvedaja. See kannab nime Snowball metrics. Green rõhutab, et ülikoolid peavad tegema turundust, kuid see ei tohi hakata dikteerima ülikooli struktuuri või toimimispõhimõtteid.

“Mõõtmine on teatud punktidest andmete kogumine. Objektiivne mõõtmine tähendab, et neid mõõdetavaid punkte ei mõjutata ainult mõõtmise pärast,” ütles Green.

100 maailma parima ülikooli järjekorras on küll aastate lõikes muutusi, kuid Hazelkorni sõnul ei ole olnud järsud ning üllatusi ei paista ka lähitulevikus. Märgata on aga Aasia, täpsemalt Hiina ülikoolide jõudmist 100 parima hulka.



Õpilaste teadusajakirjas Akadeemiake on teadlaste range eelretsenseerimise läbinud kaheksa värsket õpilasteuurimust. Akadeemiakese toimetus tegi koos ERR Novaatoriga kolmest tööst kokkuvõtted.
Taimetarkus
Karulauk.Karulauk.
Laansoo: inimeste taimeteadlikkus võiks olla kõrgem

Botaanik Urmas Laansoo sõnul on viimastel aastatel kasvanud ravim- ja metsataimede populaarsus, kuid inimeste teadlikkus pole menukusele järele jõudnud. Sestap leiab Laansoo, et korilusentusiastid peaksid tegema rohkem kodutööd enne kui metsast tundmatu leht või õis koju tuuakse. 

Ravimtaimena tuntud nõgesest saab matka tarbeks ka hea köie.Ravimtaimena tuntud nõgesest saab matka tarbeks ka hea köie.

Etnobotaanik: rahvas on ikka leidnud taimedele nutikaid kasutusviise

Etnobotaanik Raivo Kalle nendib, et meie eelkäijad on olnud taimeriigiga rohkem ühenduses ja leidnud kõigile metsasaadustele rakendust. Samas on teadlase hinnangul viimastel aastatel taimeteadlikkus kasvanud, mistõttu on ka linnainimesed taastamas sidet loodusega. 

TõstmineTõstmine
Vaid spordijook ei pane lihast kasvama

Hargnenud ahelaga aminohapped leutsiin, valiin ja isoleutsiin kannavad spordijookides koos lühendit BCAA. Leutsiin, valiin ja isoleutsiin moodustavad üle kolmandiku meie lihaskiust. Kuid lihaskasvu täiemahuliseks stimuleerimiseks vaid neist ei piisa.

Denisovlase piimahammas.Denisovlase piimahammas.
100 000 aasta vanune piimahammas heitis valgust salapärasele inimrühmale

Enam kui 100 000 aasta eest kaotas 10–12 aasta vanune laps kaugel Siberi sügavustes ühe oma võimsatest piimahammastest. Tegu polnud tänapäeva mõistes päris tavalise tüdrukuga. Teadlased järeldavad hambast eraldatud DNA põhjal, et denislastena tuntud ürginimesed kasutasid Altai mägedes asuvat Denisi koopast peatuspaigana seniteatust kümneid tuhandeid aastaid varem.

Vanem, kes pahandust teinud või halva hinde saanud last tutistab, annab talle laksu või rihma, soovib oma sõnul õpetada niiviisi lapsele õiget käitumist. Tegelikult näitab selline tegu vanemakohust täitva täiskasvanu toimetulematust oma ärevuse ja stressiVanem, kes pahandust teinud või halva hinde saanud last tutistab, annab talle laksu või rihma, soovib oma sõnul õpetada niiviisi lapsele õiget käitumist. Tegelikult näitab selline tegu vanemakohust täitva täiskasvanu toimetulematust oma ärevuse ja stressi
Laste kehaline karistamine jäägu minevikku

Füüsiline karistamine õpetab pigem vägivalla heakskiitmist kui vastutustundlikku ja teistega arvestavat käitumist ning läbirääkimistel põhinevat probleemide lahendamist, kirjutab Kadri Soo kultuurilehes Sirp. Kadri Soo on Tartu ülikooli ühiskonna­teaduste instituudi sotsiaalpoliitika assistent.

Lennukiirus määrab linnumuna kuju

Üllatavalt paljudel linnuliikidel ei ole munad üldse eriti munakujulised, nii nagu me seda munakuju enamasti ju peamiselt kanamunade põhjal ette kujutame. Kakumunad on peaaegu täiesti ümarad, koolibrimunad on küll piklikud, kuid mõlemast otsast ühesugused, kurvitsalistel aga jälle on munad peaaegu veetilga kujulised. Mis siis linnumuna kuju määrab?