Cassini aitab üheksandat planeeti leida ({{commentsTotal}})

Saturni ümber tiirutav kosmosejaam Cassini võib anda meile vihjeid selle kohta, kus täpsemalt võiks asuda Päikesesüsteemi arvatav üheksas planeet, mille olemasolu on teadlased hiljuti järeldanud väiksemate kaugemate taevakehade liikumise iseärasuste põhjal.

Kui üheksas planeet on olemas, siis peaks see natukene mõju avaldama ka Saturni liikumisele. Nüüd on Agnes Fingea Prantsusmaalt Nice'i Sophia Antipolise ülikoolist ja ta kolleegid jälginud Maa peal paiknevate raadioteleskoopide abil, kuidas Cassini Saturni süsteemis täpsemalt tiirutab, sest kui üheksas planeet avaldab Saturnile ja selle kuudele gravitatsioonilist mõju, siis need omakorda peaksid selle toimel suhteliselt märgatavalt mõjutama Cassini-suguse väikese kehakese liikumist.

Fienga ja kolleegid tegid arvutusi Päikesesüsteemi mudeli peal, millesse oli juurde pandud ka see hüpoteetiline üheksas planeet. Nad väidavad, et kui Cassini liigub nii, nagu see liigub, justnimelt üheksanda planeedi kaasmõjul, siis peaks see planeet praegu asuma oma orbiidi ühel kindlal 21-kraadisel lõigul.

Kui see nii on, siis on astronoomidel nüüd selle võrra lihtsam planeeti teleskoobiga avastada, sest ei pea arvatavat orbiiti terve 360 kraadi ulatuses ehk nii hoolikalt uurima.

Fienga ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Astronomy & Astrophysics, et kui Cassini jätkab Saturni ümber tiirutamist kuni aastani 2020, siis on lootust võimaliku üheksanda planeedi võimalikku asukohta veel tublisti täpsustada.