Pluuto pinnal paistavad ringi liikuvat jäämäed ({{commentsTotal}})

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuur NASA annab teada, et kääbusplaneet Pluuto pinnalt on avastatud rohkearvuliselt suuri kamakaid, mis koosnevad arvatavasti jääst.

Jääst meie maises mõistes ehk siis külmunud veest. Kuid tundub, et need veejää kamakad paiknevad pinnal, mis koosneb ka jääst, aga juba natuke eksootilisemast lämmastikujääst.

NASA teatel paiknevad need mõne kilomeetrise läbimõõduga veejää kamakad lämmastikujää pinnal üsna lahtiselt ja tõenäoliselt liiguvad need aja jooksul ringi. Umbes nii nagu meil maapealsetes ookeanides ulpivad jäämäed veepinnal.

Jääkamakaid nägid teadlased läinud suvel Pluutost mööda kihutanud sondi New Horizons tehtud piltidelt. Neid suvel salvestatud pilte saadab New Horizons veel üha juurde, ehkki on Pluutost tänaseks juba üsna kaugel.

Kunstniku nägemus sellest, mis juhtub, kui kosmiline kiir tabab Maa atmosfääri.

Võimsaimate kosmiliste kiirte allikat tuleb otsida väljastpoolt Linnuteed

Maad pommitatakse pidevalt kaugelt avakosmosest pärit kosmiliste kiirtega. Kujuteldamatult kiiresti liikuvate osakeste päritolu suhtes pole jõudnud astronoomid üksmeelele isegi sajand pärast nende avastamist. Värske analüüs viitab, et neist suur osa ei pärine tõenäoliselt isegi Linnuteelt.