Eesti noor teadus välismaal: Higgsi bosoni muutev jõud füüsikas ({{commentsTotal}})

Kui 2012. aastal saadi kinnitus, et Higgsi boson tõepoolest eksisteerib, siis viimased kolm aastat osakestefüüsikas on möödunud selle osakese tundmaõppimisele.

ETH Zurichi doktorant Joosep Pata pidas konverentsil „Eesti noorteadlased välismaal“ ettekande teemal “Uue füüsika otsimine Higgsi bosoni abil”.
2012. aastal avastatud Higgsi bosoni uurimine on osakestefüüsika üks järgnevate aastate põhieesmärkidest.

Oma ettekandes esitas Joosep Pata hulga küsimusi, mis aitavad edasi füüsikas paradigma muutmisel.

Kuidas täpselt annab Higgsi boson teistele fundamentaalosakestele massi?

Kas ta on ainus omataoline ilma iseomase spinnita osake?

Milline on Higgsi bosoni vastastikmõju senituntud väljadega?

Mida saame Higgsi bosoni abil teada tumeainest, universumi paisumisest ja stabiilsusest?

Kuidas ammutada teadmist ja arusaamist üliharuldaste protsesside kohta, kui andmehulgad ulatuvad petabaitidesse?

Ettekandes arutab Joosep Pata, kuidas nendele küsimustele püüab vastuse anda inimkonna suurim labor ja eksperimentaalseade – suur hadronipõrguti LHC.

kõik eesti teaduse hindamisraportist

Menopausi saab geenitestiga ette ennustada

Triin Laisk-Podar on Tartu ülikooli arstiteaduskonna geneetika teadur, kes on koos Eesti Geenivaramu teadlastega välja töötanud testi, mille abil saab prognoosida, millal algab naisel menopaus.