Maad tabanud kosmoseprügi WT1190F lahvatas atmosfääris ({{commentsTotal}})

{{1447403494000 | amCalendar}}
WT1190F (WTF).
WT1190F (WTF). Autor/allikas: NASA/ESA/UAE kosmoseagentuur/IAC

Täna hommikul sisenes Sri Lanka saare lõunarannikul atmosfääri tundmatu inimtekkeline objekt WT1190F. NASA teadlaste hinnangul plahvatas keha atmosfääris ning selle tükid maa- ega ookeanipinnani ei jõudnud.

Esimest korda kahe aasta eest Cataline'i taevauuringu käigus pildile püütud objekt langes eelnevate arvutuste kohaselt Maa atmosfääri kell 8.20. Keha liikumiskiirus küündis 11 kilomeetrini sekundis ja hakkas kokku pressitava õhu tõusva temperatuuri mõjul aurustuma. Maapealsed vaatlejad teadaolevalt sellega kaasnevat tulekera pilvise ilma tõttu ei täheldanud. Lennukilt vaatlusi teinud teadlased nägid, et objekt lagunes juba Maa atmosfääris ja selle riismed ookeanini ei jõudnud.

Euroopa kosmoseagentuuri teadlased olid eelnevalt kahtlustanud, et tegu on kasutatud kanderaketiga. Harvard-Smithsoniani astrofüüsika keskuse füüsik Jonathan McDowell pidas objekti orbiidi põhjal tõenäolisteks kandidaatideks NASA sondi Lunar Prospector Kuu suunas tõuganud raketti või Jaapani Nozomi sondi orbiidile toimetanud kanderaketi viimast astet.

Sri Lanka planetaarumi amenikud kinnitasid kella 10.35 paiku, et WTF'ina tuntud komoseprügi lagunes ja aurustus Sri Lanka õhuruumis. Riigi kohaliku raadio TNLRN andmetel nägid lennukis vaatlusi tegevad teadlased Tangalle linna kohal WT1190F plahvatamist.

NASA esialgne raport avaldatakse laupäeval, 14. novembril. Vaata ka sündmusest kokkuvõtte teinud Sloohi ülekannet.

WT1190F'i märgati esmakordselt Catalina taevauuringu käigus 2013. aastal. Ühe- kuni kahemeetrise läbimõõduga objekti orbiit oli äärmiselt väljavenitatud. Kui kõige lähemas punktis asus see Maast 250 000 kilomeetri kaugusel, siis kaugeimas punktis lahutas seda Maast enam kui pool miljonit kilomeetrit. Samas oli see ka suhteliselt ebastabiilne, sattudes iga järgneva tiiruga Maale üha lähemale.

Viimaks Maa atmosfääri sattudes hakkas selle apsiid kiiresti langema, mis kuulutas selle peatset hukku. Teadlastel oli seeläbi küllaga aega, et välja arvutada, kus ja millal see Maad tabab ning selleks valmistuda. Sri Lanka, Araabia Ühendemiraatide ja Euroopa kosmoseagentuuri teadlastest koosneva töörühma poolt jäädvustatud fotodelt on võimalik lisaks objekti trajektoori leidmisele aimu saada ka selle koostisest ja seega ka päritolust.

Kunstniku nägemus sellest, mis juhtub, kui kosmiline kiir tabab Maa atmosfääri.

Võimsaimate kosmiliste kiirte allikat tuleb otsida väljastpoolt Linnuteed

Maad pommitatakse pidevalt kaugelt avakosmosest pärit kosmiliste kiirtega. Kujuteldamatult kiiresti liikuvate osakeste päritolu suhtes pole jõudnud astronoomid üksmeelele isegi sajand pärast nende avastamist. Värske analüüs viitab, et neist suur osa ei pärine tõenäoliselt isegi Linnuteelt.