Maad tabanud kosmoseprügi WT1190F lahvatas atmosfääris ({{commentsTotal}})

WT1190F (WTF).
WT1190F (WTF). Autor/allikas: NASA/ESA/UAE kosmoseagentuur/IAC
{{1447403494000 | amCalendar}}

Täna hommikul sisenes Sri Lanka saare lõunarannikul atmosfääri tundmatu inimtekkeline objekt WT1190F. NASA teadlaste hinnangul plahvatas keha atmosfääris ning selle tükid maa- ega ookeanipinnani ei jõudnud.

Esimest korda kahe aasta eest Cataline'i taevauuringu käigus pildile püütud objekt langes eelnevate arvutuste kohaselt Maa atmosfääri kell 8.20. Keha liikumiskiirus küündis 11 kilomeetrini sekundis ja hakkas kokku pressitava õhu tõusva temperatuuri mõjul aurustuma. Maapealsed vaatlejad teadaolevalt sellega kaasnevat tulekera pilvise ilma tõttu ei täheldanud. Lennukilt vaatlusi teinud teadlased nägid, et objekt lagunes juba Maa atmosfääris ja selle riismed ookeanini ei jõudnud.

Euroopa kosmoseagentuuri teadlased olid eelnevalt kahtlustanud, et tegu on kasutatud kanderaketiga. Harvard-Smithsoniani astrofüüsika keskuse füüsik Jonathan McDowell pidas objekti orbiidi põhjal tõenäolisteks kandidaatideks NASA sondi Lunar Prospector Kuu suunas tõuganud raketti või Jaapani Nozomi sondi orbiidile toimetanud kanderaketi viimast astet.

Sri Lanka planetaarumi amenikud kinnitasid kella 10.35 paiku, et WTF'ina tuntud komoseprügi lagunes ja aurustus Sri Lanka õhuruumis. Riigi kohaliku raadio TNLRN andmetel nägid lennukis vaatlusi tegevad teadlased Tangalle linna kohal WT1190F plahvatamist.

NASA esialgne raport avaldatakse laupäeval, 14. novembril. Vaata ka sündmusest kokkuvõtte teinud Sloohi ülekannet.

WT1190F'i märgati esmakordselt Catalina taevauuringu käigus 2013. aastal. Ühe- kuni kahemeetrise läbimõõduga objekti orbiit oli äärmiselt väljavenitatud. Kui kõige lähemas punktis asus see Maast 250 000 kilomeetri kaugusel, siis kaugeimas punktis lahutas seda Maast enam kui pool miljonit kilomeetrit. Samas oli see ka suhteliselt ebastabiilne, sattudes iga järgneva tiiruga Maale üha lähemale.

Viimaks Maa atmosfääri sattudes hakkas selle apsiid kiiresti langema, mis kuulutas selle peatset hukku. Teadlastel oli seeläbi küllaga aega, et välja arvutada, kus ja millal see Maad tabab ning selleks valmistuda. Sri Lanka, Araabia Ühendemiraatide ja Euroopa kosmoseagentuuri teadlastest koosneva töörühma poolt jäädvustatud fotodelt on võimalik lisaks objekti trajektoori leidmisele aimu saada ka selle koostisest ja seega ka päritolust.

Elevant.Elevant.
Plastplaneet: inimeste valmistatud plastmass kaalub miljard elevanti

Plast on populaarne. Selles pole mingit kahtlust. Materjali masstootmise algusest saati on valmistatud plasti niivõrd palju, et kaaluda üles enam kui miljard elevanti. Taaskasutusse on jõudnud sellest aga vaid napid üheksa protsenti, näitavad värsked arvutused.

Lisatud graafikud.

Geko jalg.Geko jalg.
Gekojalast inspireeritud robot aitab päästa maailma kosmoseprügist

Kus on käinud inimesed, sealt leiab ka rämpsu. Alates esimestest kosmose vallutamise plaanidest saadik on suutnud inimkond tekitada maakera ümber enam kui poolest miljonist rusutükist koosneva pilve. Segaduse klaarimise võti võib peituda maailma peaaegu kõige osavamates ronijates – gekodes – ja neist inspireeritud robotites.

Kaheksas raseduskuu.Kaheksas raseduskuu.
Doktoritöö: kes vastutab, kui Eestis sünnib laps, keda vanemad ei soovinud?

Kas tervishoiuteenuse osutaja peaks hüvitama lapse ülalpidamiskulud, kui isikud on soovinud lapse saamist vältida, kuid arsti eksimuse tõttu naine siiski rasestub ja sünnitab igas mõttes terve lapse? Aga kui sündiv laps on raske puudega?