Nüüdisinimene ja neandertallane segunesid ka Rumeenias ({{commentsTotal}})

Kõigis eurooplastes ja euraaslastes on peidus natuke neandertallast. Uuringute järgi pärineb meie DNAst 1-3 protsenti sellelt nüüdisinimese lähedaselt sugulasliigilt.

Nüüd on teadlased eesotsas Svante Pääboga Max Plancki evolutsioonilise antropoloogia instituudist analüüsinud ühest Rumeenia koopast päevavalgele tulnud umbes 40 000 aasta vanusest nüüdisinimese lõualuust kätte saadud DNAd ja avastanud, et sellel mehel oli olnud neandertallase DNAd lausa 6-9 protsenti.

See tähendab, et keegi puhastverd neandertallane oli olnud tema lähimate esivanemate seas 4-6. põlvkonnas. Tõenäoliselt oli siis just Rumeenia kandis ja umbes 40 000 aasta eest ette tulnud neandertallase ja nüüdisinimese segunemist. Mitte kunagi varem pole teadlased nii suurt neandertallase DNA osakaalu ühelgi nüüdisinimesel täheldanud. Seega pole ka ühelegi konkreetsele segunemisjuhtumile nii lähedale jõutud.

Kuid avastusest võib ka järeldada, et neandertallastega segunemist hakkas toimuma juba üsna peagi pärast seda, kui nüüdisinimene just umbes sel ajal ja sealt kandist Lähis-Idast Euroopasse jõudis. Varasemast on viiteid, et segunemist oli juba Lähis-Idas endaski mõnikümmend tuhat aastat varem. Ent nüüd siis nähtub, et segunemist juhtus ka Euroopas.

Pääbo ja kolleegid kirjutavad avastusest ajakirjas Nature.

Elevant.Elevant.
Plastplaneet: inimeste valmistatud plastmass kaalub miljard elevanti

Plast on populaarne. Selles pole mingit kahtlust. Materjali masstootmise algusest saati on valmistatud plasti niivõrd palju, et kaaluda üles enam kui miljard elevanti. Taaskasutusse on jõudnud sellest aga vaid napid üheksa protsenti, näitavad värsked arvutused.

Lisatud graafikud.

Geko jalg.Geko jalg.
Gekojalast inspireeritud robot aitab päästa maailma kosmoseprügist

Kus on käinud inimesed, sealt leiab ka rämpsu. Alates esimestest kosmose vallutamise plaanidest saadik on suutnud inimkond tekitada maakera ümber enam kui poolest miljonist rusutükist koosneva pilve. Segaduse klaarimise võti võib peituda maailma peaaegu kõige osavamates ronijates – gekodes – ja neist inspireeritud robotites.

Kaheksas raseduskuu.Kaheksas raseduskuu.
Doktoritöö: kes vastutab, kui Eestis sünnib laps, keda vanemad ei soovinud?

Kas tervishoiuteenuse osutaja peaks hüvitama lapse ülalpidamiskulud, kui isikud on soovinud lapse saamist vältida, kuid arsti eksimuse tõttu naine siiski rasestub ja sünnitab igas mõttes terve lapse? Aga kui sündiv laps on raske puudega?