22. jaanuaril 1997 tabas inimest esimest korda kosmoseprügi ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Lottie Williams

22. jaanuaril 1997 tabas inimest teadaolevalt esimest korda kosmoseprügi, kui Oklahoma osariigis Tusla linna pargis jalutanud Lottie Williams sai pihta ilmselt kuid varem orbiidile saadetud kanderaketi küljest eraldunud tükikesega.

Naine märkas pärastlõunal taevas eredat valgussähvatust, pidades seda esmalt meteooriks. Juurdlemiseks ei jäänudki aga väga palju aega, sest mõni minut hiljem tabas tema õlga 15 sentimeetri pikkune õhukesest metallilaadsest materjalist koosnev kämp. Williams pääses kerge ehmatusega.

Kuigi materjalitükki ei analüüsitud kunagi ametlikult, märkis NASA, et vahejuhtum langeb kokku üheksa kuud varem orbiidile saadetud kanderaketi Delta II teise astme atmosfääri sisenemisega ja seejärel purunemisega. Valdav enamik teise astme rusudest leiti paarisaja kilomeetri kauguselt Texase osariigist.

Orbiidil leiduva kosmoseprügi hulka arvestades on ime, et taolisi vahejuhtumeid pole ette tulnud rohkemgi. Viimase 40 aasta vältel on hinnanguliselt langenud Maale 5400 tonni jagu kosmoseprügi.

Kunstniku nägemus sellest, mis juhtub, kui kosmiline kiir tabab Maa atmosfääri.

Võimsaimate kosmiliste kiirte allikat tuleb otsida väljastpoolt Linnuteed

Maad pommitatakse pidevalt kaugelt avakosmosest pärit kosmiliste kiirtega. Kujuteldamatult kiiresti liikuvate osakeste päritolu suhtes pole jõudnud astronoomid üksmeelele isegi sajand pärast nende avastamist. Värske analüüs viitab, et neist suur osa ei pärine tõenäoliselt isegi Linnuteelt.