Kasvajarakud suudavad keskkonnast DNA-d hankida ({{commentsTotal}})

Mitokondriaalne DNA kandus ühest vähirakust teise.
Mitokondriaalne DNA kandus ühest vähirakust teise. Autor/allikas: Malaghani instituut

Uus-Meremaa teadlased on esimest korda näidanud, et raku jõujaamades paiknev mitokondriaalne DNA suudab liikuda ühest kasvaja rakust teise. Töörühm loodab, et leid aitab lisaks vähile paremini mõista erinevate mitokondriaalsete haiguste tekkepõhjusi ning pakkuda uusi võimalusi vigaste geenide asendamiseks.

Erinevalt rakutuumas leiduvast pärilikkusainest, kodeerib mitokondriaalne DNA vaid rakke energiaga varustavate jõujaamade jaoks vajalikke valke. Enne ajakirjas Cell Metabolism ilmunud uurimust oletati, et selles leiduvatel pärilikkusainu lõikudel on võimalik rakust lahkuda vaid rakkude paljunemise ajal.

Malaghani instituudis töötava Mike Berridge'i töörühm täheldas aga, et pärast hiirte rinnavähi ja melanoomi rakkudest mitokondriaalse DNA eemaldamist kandus mtDNA ümbritsevatest kudedest iseseisvalt vastava pärilikkusaineta rakkudesse. Pärast uut DNA-d hakkasid vähirakud taas jõudsalt paljunema, moodustasid kasvajaid ja levisid uurimise alla võetud hiirte teistesse kehaosadesse.

Töörühm oletab, et tegu on loomuliku mehhanismiga, mille olemasolu varem kahtlustada ei osatud. Samas jääb nende sõnul veel hetkel ebaselgeks, kas see mängib mingisugust rolli ka kasvajate moodustumises. Järgmise sammuna plaanib Berridge kolleegidega uurida, kas seda võib näha kehas laiemalt