Pimetuhnurite geenipagas kubiseb vähivastastest geenidest ({{commentsTotal}})

Pimetuhnur
Pimetuhnur Autor: Michael Margulis

Pimetuhnurid võivad küll oma välimusega silmale harjumatud olla, kuid see ei tähenda, et neil teisi võlusid ei oleks. Olendite genoomi põhjalikum uurimine näitab, et see on küllastunud vähivastastest geenidest, milleta elukeskkonnast lähtuva stressi trotsimine pea võimatu oleks.

Golani kõrgustikul elutseval pimetuhnuril (Spalax galili) on mitmeid harukordeid omadusi. Sarnaselt oma kuulsamale sugulasele paljastuhnurile suudavad nad trotsida erakordselt hapnikuvaeseid tingimusi ja vastu panna enamikele maa-all kohatavatele haigustekitajatele. Kuid lisaks sellele pole teadaolevalt mitte keegi näinud seni kasvajaga pimetuhnurit. Olendid näivad vähi suhtes immuunsed olevat.

Nüüd on Haifa ülikooli bioloogi Eviatar Nevo juhitud töörühm kindlaks teinud erinevate kohastumuste geneetilised alused. Teadlased leiavad, et pimetuhnuri geenipagasis on rohkem kui 22 000 geeni ehk umbes sama palju inimestel. Genoomis leidub vähemalt 259 kasutuks muutunud geeni, millest 22 hoolitsesid visuaalse informatsiooni kogumise ja töötlemise eest.

Geenipagasis leidub aga kaks korda rohkem vähivastast ühendi beeta-1a-interferooni sünteesimise eest hoolitsevaid geene kui rottidel ja hiirtel. Samuti on rakkude surm ja paljunemine märgatavalt rangemalt reguleeritud. Hapnikuvaestes tingimustes toime tulemist hõlbustavad SINE'ks nimetatavad end genoomis paljundavad geneetilised elemendid.

Uurimus ilmus ajakirjas Nature Communications.

Allikas: Nature Communications

Täisnimekiri võitjatest: tänavused parimad õpilastööd

Parimad õpilasteadlased üle Eesti kogunesid Tallinnasse lauluväljakule esitlema oma uurimistööde tulemusi ning reede pärastlõunal jagati välja riiklikud tunnustused parimate tööde autoritele ja juhendajatele.

Uuendatud: 16:04
Steve.Steve.
Kodanikuteadlased leidsid uut tüüpi virmalise

Kodanikuteadlased on üheskoos elukutseliste füüsikutega kirjeldanud uut tüüpi virmalist. Steve'iks nimetatud atmosfäärinähtus toob esile sotsiaalmeedia kasvava olulisuse teadusuuringutes.

ALICE eksperiment.
Põrgutis võis tekkida tilgake noort universumi

Vaid mõni miljondik pärast Suurt Pauku täitis universumi aine algosakestest – kvarkidest ja gluoonitest – koosnev ülikuum supp. Suure Tuumaosakeste Põrguti juures töötavad füüsikud teatavad nüüd, et sarnast ainet saab tekitada ka tavaliste vesinikutuumade põrgutamisega. Avastus võib hõlbustada nii universumi algusaegade uurimist kui ka füüsika alustõdede mõistmist.