Pimetuhnurite geenipagas kubiseb vähivastastest geenidest ({{commentsTotal}})

Pimetuhnur
Pimetuhnur Autor/allikas: Michael Margulis

Pimetuhnurid võivad küll oma välimusega silmale harjumatud olla, kuid see ei tähenda, et neil teisi võlusid ei oleks. Olendite genoomi põhjalikum uurimine näitab, et see on küllastunud vähivastastest geenidest, milleta elukeskkonnast lähtuva stressi trotsimine pea võimatu oleks.

Golani kõrgustikul elutseval pimetuhnuril (Spalax galili) on mitmeid harukordeid omadusi. Sarnaselt oma kuulsamale sugulasele paljastuhnurile suudavad nad trotsida erakordselt hapnikuvaeseid tingimusi ja vastu panna enamikele maa-all kohatavatele haigustekitajatele. Kuid lisaks sellele pole teadaolevalt mitte keegi näinud seni kasvajaga pimetuhnurit. Olendid näivad vähi suhtes immuunsed olevat.

Nüüd on Haifa ülikooli bioloogi Eviatar Nevo juhitud töörühm kindlaks teinud erinevate kohastumuste geneetilised alused. Teadlased leiavad, et pimetuhnuri geenipagasis on rohkem kui 22 000 geeni ehk umbes sama palju inimestel. Genoomis leidub vähemalt 259 kasutuks muutunud geeni, millest 22 hoolitsesid visuaalse informatsiooni kogumise ja töötlemise eest.

Geenipagasis leidub aga kaks korda rohkem vähivastast ühendi beeta-1a-interferooni sünteesimise eest hoolitsevaid geene kui rottidel ja hiirtel. Samuti on rakkude surm ja paljunemine märgatavalt rangemalt reguleeritud. Hapnikuvaestes tingimustes toime tulemist hõlbustavad SINE'ks nimetatavad end genoomis paljundavad geneetilised elemendid.

Uurimus ilmus ajakirjas Nature Communications.

Allikas: Nature Communications

Eestlased Ispras: Eesti noored teadlased ja Maive Rute (vasakult viies) JRC külaliskeskuse ees.

Maive Rute: teadus pole vürts, mida poliitikasse lisada, vaid selle põhiosa

Edukas teaduspõhine poliitika peab olema kahesuunaline. Teadlased saavad poliitikutele uuringutulemuste põhjal nõu anda, poliitikud aga teadlastele selgitada, kuidas tulemusi paremini esitada ning mida päevakajalist uurida, leiab Euroopa Komisjoni teadusuuringute ühiskeskuse (JRC) peadirektori asetäitjana töötanud eestlanna Maive Rute.

JRC ehk Join Research Centre töötab küll Euroopa Komisjoni jaoks, kuid pakub ka võimalusi rahvusvahelisteks projektideks, pöörates viimasel ajal tähelepanu Põhja-Euroopale ja noortele teadlastele.

Virtuaaltuur: ERR Novaator Itaalias 2000 töötajaga teaduslinnakus

Põhja-Itaalias Ispras asuv teaduslinnak on kui riik riigis: ranged turvanõuded piiravad ligi 2000 töötajaga keskusele ligipääsu. Itaalias asub JRC ehk Joint Research Centre'i vanim osa, milles töötavad teadlased uurivad Euroopa Liidu jaoks olulisi teemasid lagunevast tuumareaktorist autode heitgaaside, meekoostise ja küberkaitseni.

TTÜ on rebinud end TÜ-st nii tudengite kui rahvusvahelisuse poolest ette.

Graafikud: Tartu ülikool jõudis Ida-Euroopa ülikoolide hulgas 3. kohale

QS ülikoolide edetabel reastas Tartu ülikooli arenevate Euroopa ja Kesk-Aasia ülikoolide edetabelis 3. kohale. Saja parima ülikooli hulka mahtus selles kategoorias ka Tallinna ülikool ning Tallinna tehnikaülikool. Graafikutelt peegeldub aga nii mõnigi mõtlema panev fakt Eesti ülikoolide kohta.

Perekonda Cyrtodactylus kuuluv geko.

Myanmaris tuli päevavalgele trobikond gekoliike

Mõnikord juhtub, et uusi loomaliike avastatakse korraga terve trobikond. Nii on see nüüd juhtunud Myanmaris, sooja kliimaga Kagu-Aasia maal, mida tuntakse ka Birma nime all, kus teadlased on avastanud ühest üsna väikesest piirkonnast tervet 19 senitundmata gekoliiki.