Pimetuhnurite geenipagas kubiseb vähivastastest geenidest ({{commentsTotal}})

Pimetuhnur
Pimetuhnur Autor/allikas: Michael Margulis

Pimetuhnurid võivad küll oma välimusega silmale harjumatud olla, kuid see ei tähenda, et neil teisi võlusid ei oleks. Olendite genoomi põhjalikum uurimine näitab, et see on küllastunud vähivastastest geenidest, milleta elukeskkonnast lähtuva stressi trotsimine pea võimatu oleks.

Golani kõrgustikul elutseval pimetuhnuril (Spalax galili) on mitmeid harukordeid omadusi. Sarnaselt oma kuulsamale sugulasele paljastuhnurile suudavad nad trotsida erakordselt hapnikuvaeseid tingimusi ja vastu panna enamikele maa-all kohatavatele haigustekitajatele. Kuid lisaks sellele pole teadaolevalt mitte keegi näinud seni kasvajaga pimetuhnurit. Olendid näivad vähi suhtes immuunsed olevat.

Nüüd on Haifa ülikooli bioloogi Eviatar Nevo juhitud töörühm kindlaks teinud erinevate kohastumuste geneetilised alused. Teadlased leiavad, et pimetuhnuri geenipagasis on rohkem kui 22 000 geeni ehk umbes sama palju inimestel. Genoomis leidub vähemalt 259 kasutuks muutunud geeni, millest 22 hoolitsesid visuaalse informatsiooni kogumise ja töötlemise eest.

Geenipagasis leidub aga kaks korda rohkem vähivastast ühendi beeta-1a-interferooni sünteesimise eest hoolitsevaid geene kui rottidel ja hiirtel. Samuti on rakkude surm ja paljunemine märgatavalt rangemalt reguleeritud. Hapnikuvaestes tingimustes toime tulemist hõlbustavad SINE'ks nimetatavad end genoomis paljundavad geneetilised elemendid.

Uurimus ilmus ajakirjas Nature Communications.

Allikas: Nature Communications

Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.

Esimesed kassid hakkasid inimeste südameid ja meeli vallutama enam kui 9000 aasta eest käsikäes põlluharimise laiema levikuga, leiavad paarisaja iidsel ajal elanud kassi säilmetes leidunud DNA-d uurinud teadlased. Geneetilises mõttes erineb nüüdisaegne kodukass enda kunagistest esivanematest imevähe.