Titani meri on peegelsile ({{commentsTotal}})

Peegelsile meri – hiigelsuur ja täiesti tasane – mitte ainsatki lainesäbru, kuhu ka ei vaataks. Maa peal päris sellist merd ei ole, aga ühel teisel Päikesesüsteemi taevakehal, planeet Saturni kaaslasel Titanil on.

Seda, et just pea absoluutselt peegelsile on Titani suuruselt teise mere Ligeia Mare pind, näitasid möödunud aastal NASA kosmosesondilt Cassini tehtud radarmõõtmised. Nüüd leidsid uurimistulemused avaldamist ajakirjas Geophysical Research Letters.

Mere peegelsiledusele pakuvad uurimisrühma juht Howard Zebker Ameerika Ühendriikide Stanfordi ülikoolist ja ta kolleegid kahte seletust. Esiteks võis juhtuda, et mõõtmisi satuti tegema väga tuulevaiksel ajal. Ent teiseks võib olla, et veidi tuult ehk oligi, aga merepinnal on mingi õlitaolise aine kiht, mis summutab väiksemat lainetust.

Saturni suuruselt teist kaaslast ehk kuud Titani ümbritseb tihe atmosfäär ja selle pinnal laiuvad suured vedela metaani- ja etaanimered. Ligeia meri on näiteks umbes 420 kilomeetrit pikk ja 350 kilomeetrit lai. Et Titani taevas on paksud pilved, peab Cassini selle pinda uurima radari abil.

Allikas: Vikerraadio Teadusuudis

Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.

Esimesed kassid hakkasid inimeste südameid ja meeli vallutama enam kui 9000 aasta eest käsikäes põlluharimise laiema levikuga, leiavad paarisaja iidsel ajal elanud kassi säilmetes leidunud DNA-d uurinud teadlased. Geneetilises mõttes erineb nüüdisaegne kodukass enda kunagistest esivanematest imevähe.