Maakera ümber tekkis ja kadus salapärane kiirgusvöönd ({{commentsTotal}})

N.
N. Autor/allikas: Baker et al./Science
Priit Ennet

Möödunud aasta septembris tekkis Maakera ümber mõistatuslik kiirgusrõngas, mis oktoobri alguses uuesti kadus. Nii teatavad Ameerika Ühendriikide kosmoseteadlased kahe NASA teadussatelliidi tehtud vaatluste põhjal.

1958. aastast on teada, et Maakera ümbritseb pidevalt kaks kiirgusrõngast, niinimetatud Van Alleni vööndit, nüüd aga nähti esimest korda, et ajutiselt võib tekkida veel kolmaski rõngas. Rangelt võttes ei ole tegu küll rõngastega, vaid natuke keerukamate ruumiliste kujundite toroididega, mis koosnevad kiiresti tiirlevatest laetud osakestest. Tiirlema paneb neid osakesi Maa magnetväli, aga täpselt mismoodi ta seda teeb, ei olegi päris teada.

Mullu 30. augustil saatis NASA orbiidile kaks niinimetatud Van Alleni sondi, mis asusid neid kiirgusvööndeid uurima.

Suur oli teadlaste üllatus, kui kohe mõni päev pärast mõõteseadmete sisselülitamist hakkas kahe teadaoleva Van Alleni kiirgusvööndi vahele kujunema kolmas. Ja see kolmas vöönd püsis umbes kuu aega, kuni 1. oktoobril saabus avakosmosest osakeste võimas lööklaine, arvatavasti päikesetuule suurem puhang, mis keskmise kiirgusvööndi umbes tunni ajaga laiali ajas.

Dan Baker Colorado Boulderi Ülikoolist ja ta kolleegid kirjutavad nüüd septembrikuistest kosmosesündmustest ajakirjas Science , kuid lõplikku seletust kolmanda kiirgusvööndi tekkele nad anda ei oska.

Igal juhul on Maakera ümbritsevaid kiirgusrõngaid kasulik edasi uurida, sest mida paremini neid tunneme, seda rohkem on lootust ümber Maa tiirutavaid satelliite kiirguse eest paremini kaitsta.

Vaata veel:

Mystery ring of radiation briefly encircled Earth (New Scientist)

Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.
Kuu magnetväli oli arvatust püsivam

Ameerika teadlased väidavad, et Kuu kunagine magnetväli püsis vähemalt miljard aastat kauem, kui seni arvatud.

Soovitused, kuidas vältida koolides valimiskampaaniat
Uuendatud: 09.08

Sel sügisel saavad esimest korda osaleda valimistel noored alates 16. eluaastast. See tähendab ühtlasi, et koolid on üha suurema poliitikute surve all – paljud otsivad võimalust oma töö tutvustamise egiidi all teha koolis valimiskampaaniat.

Teadlaste ennustus: sajandi lõpus nõuab ilmastik 150 000 inimelu aastas

Ekstreemsed ilmaolud võivad aastaks 2100 nõuda igal aastal kuni 150 000 inimelu, kui kliimasoojenemise vastu midagi ette ei võeta, ennustavad teadlased.

Käsnas elab miljardeid baktereid.Käsnas elab miljardeid baktereid.
Pesukäsnad kubisevad bakteritest, steriliseerimisest pole kasu

Köögis kraani kõrval lebav pesukäsn on bakteripesa. Nüüd tuleb välja, et svammis ei ela mitte ainult sadu tuhandeid kordi rohkem baktereid kui WC-poti kaanel, vaid ka katsetest seda steriliseerida pole erilist kasu. See kasvatab ainult potentsiaalselt haigusi tekitavate bakterite osakaalu.

Haigekassa raport: tööriist, mis sattus valedesse kätesse

Nädal pärast seda, kui Haigekassa ravikvaliteeti hindav raport avalikuks sai, on mitmed haiglad endiselt täpsustavate andmete ootel, sest raport on järelduste tegemiseks puudulik. Kõige suurema kriitika alla langevad raporti tegemiseks kogutud andmed - vaid raviarvetele toetuv statistika on reaalsusest kaugel ja teeb ülekohut. Et taolist raportit üldse koostatakse, on haiglate hinnangul tänuväärne, samuti oodatakse igasügisest kokkusaamist haigekassaga, kuis raportis olev üksipulgi läbi arutatakse.