Maakera ümber tekkis ja kadus salapärane kiirgusvöönd ({{commentsTotal}})

N.
N. Autor/allikas: Baker et al./Science
Priit Ennet

Möödunud aasta septembris tekkis Maakera ümber mõistatuslik kiirgusrõngas, mis oktoobri alguses uuesti kadus. Nii teatavad Ameerika Ühendriikide kosmoseteadlased kahe NASA teadussatelliidi tehtud vaatluste põhjal.

1958. aastast on teada, et Maakera ümbritseb pidevalt kaks kiirgusrõngast, niinimetatud Van Alleni vööndit, nüüd aga nähti esimest korda, et ajutiselt võib tekkida veel kolmaski rõngas. Rangelt võttes ei ole tegu küll rõngastega, vaid natuke keerukamate ruumiliste kujundite toroididega, mis koosnevad kiiresti tiirlevatest laetud osakestest. Tiirlema paneb neid osakesi Maa magnetväli, aga täpselt mismoodi ta seda teeb, ei olegi päris teada.

Mullu 30. augustil saatis NASA orbiidile kaks niinimetatud Van Alleni sondi, mis asusid neid kiirgusvööndeid uurima.

Suur oli teadlaste üllatus, kui kohe mõni päev pärast mõõteseadmete sisselülitamist hakkas kahe teadaoleva Van Alleni kiirgusvööndi vahele kujunema kolmas. Ja see kolmas vöönd püsis umbes kuu aega, kuni 1. oktoobril saabus avakosmosest osakeste võimas lööklaine, arvatavasti päikesetuule suurem puhang, mis keskmise kiirgusvööndi umbes tunni ajaga laiali ajas.

Dan Baker Colorado Boulderi Ülikoolist ja ta kolleegid kirjutavad nüüd septembrikuistest kosmosesündmustest ajakirjas Science , kuid lõplikku seletust kolmanda kiirgusvööndi tekkele nad anda ei oska.

Igal juhul on Maakera ümbritsevaid kiirgusrõngaid kasulik edasi uurida, sest mida paremini neid tunneme, seda rohkem on lootust ümber Maa tiirutavaid satelliite kiirguse eest paremini kaitsta.

Vaata veel:

Mystery ring of radiation briefly encircled Earth (New Scientist)

Eestlased Ispras: Eesti noored teadlased ja Maive Rute (vasakult viies) JRC külaliskeskuse ees.

Maive Rute: teadus pole vürts, mida poliitikasse lisada, vaid selle põhiosa

Edukas teaduspõhine poliitika peab olema kahesuunaline. Teadlased saavad poliitikutele uuringutulemuste põhjal nõu anda, poliitikud aga teadlastele selgitada, kuidas tulemusi paremini esitada ning mida päevakajalist uurida, leiab Euroopa Komisjoni teadusuuringute ühiskeskuse (JRC) peadirektori asetäitjana töötanud eestlanna Maive Rute.

JRC ehk Join Research Centre töötab küll Euroopa Komisjoni jaoks, kuid pakub ka võimalusi rahvusvahelisteks projektideks, pöörates viimasel ajal tähelepanu Põhja-Euroopale ja noortele teadlastele.

Virtuaaltuur: ERR Novaator Itaalias 2000 töötajaga teaduslinnakus

Põhja-Itaalias Ispras asuv teaduslinnak on kui riik riigis: ranged turvanõuded piiravad ligi 2000 töötajaga keskusele ligipääsu. Itaalias asub JRC ehk Joint Research Centre'i vanim osa, milles töötavad teadlased uurivad Euroopa Liidu jaoks olulisi teemasid lagunevast tuumareaktorist autode heitgaaside, meekoostise ja küberkaitseni.

TTÜ on rebinud end TÜ-st nii tudengite kui rahvusvahelisuse poolest ette.

Graafikud: Tartu ülikool jõudis Ida-Euroopa ülikoolide hulgas 3. kohale

QS ülikoolide edetabel reastas Tartu ülikooli arenevate Euroopa ja Kesk-Aasia ülikoolide edetabelis 3. kohale. Saja parima ülikooli hulka mahtus selles kategoorias ka Tallinna ülikool ning Tallinna tehnikaülikool. Graafikutelt peegeldub aga nii mõnigi mõtlema panev fakt Eesti ülikoolide kohta.

Perekonda Cyrtodactylus kuuluv geko.

Myanmaris tuli päevavalgele trobikond gekoliike

Mõnikord juhtub, et uusi loomaliike avastatakse korraga terve trobikond. Nii on see nüüd juhtunud Myanmaris, sooja kliimaga Kagu-Aasia maal, mida tuntakse ka Birma nime all, kus teadlased on avastanud ühest üsna väikesest piirkonnast tervet 19 senitundmata gekoliiki.